Navigation
Twitter
Flickr
Twittercounter
Reacties

Contact via

1) Twitter: http://www.twitter.com/erwblo

2) Mail: erwinblom (at) thecrowds.nl

3) Mobiel (maar wees gewaarschuwd, ik ben geen beller!): 06 243 345 17

En wie was ik dan in de derde persoon?

Erwin Blom (Wormer, 1961) is afgestudeerd aan de School voor de Journalistiek in Utrecht. Na zijn opleiding publiceerde hij voor onder meer Vara TV Magazine, de Journalist, Parool, Volkskrant, NME en Wired. Verder maakte hij radio voor KRO, VPRO, Radio Noord-Holland en de BBC. In 1994 raakte hij gegrepen door de mogelijkheden van internet. Hij begon als programmamaker met de afdeling Digitaal van de VPRO samen te werken en schoof langzamerhand steeds meer richting nieuwe media op. In 1998 stond hij aan de wieg van 3VOOR12, het innovatieve project van de VPRO dat zowel prestigieuze journalistieke prijzen als nieuwe mediaprijzen (Gouden Pixel, Pop Pers Prijs, UPC Digital Award) in de wacht sleepte en daarnaast tot de best bezochte sites van de publieke omroep behoort.

In 1999 werd Blom hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO, de afdeling die naast 3VOOR12 voor projecten als Cinema.nl, Bieslog, Holland Doc en /Geschiedenis verantwoordelijk is en onder leiding van Blom in binnen en buitenland onderscheidingen oogste. Zo werd bijvoorbeeld de genoemde Prix Europa twee maal gewonnen, de Prix Italia in de wacht gesleept en kwamen door de afdeling Digitaal gerealiseerde projecten vijf maal achter elkaar als winnaar van de Zilveren Pritchett Prijs (de internet variant van de Nipkow schijf) uit de strijd. De afdeling Digitaal was voorloper op gebieden als streaming op internet, user generated content, mobiele toepassingen en interactieve televisie.

Blom heeft grote ervaring op terreinen als print, radio, digitale televisie, mobiel, internet en crossmediale strategie. Hij was mede architect van nieuwe media strategie van de VPRO en maakte onderdeel uit van de visie en strategiegroep nieuwe media van de publieke omroep. In 2005 ontving Blom de Vosko Trofee voor Business en Innovatie, een jaarlijkse onderscheiding voor de belangrijkste innovatie op het gebied van nieuwe techniek en nieuwe media, in 2006 won hij de ABN AMRO New Media Award en in 2007 haalde zijn afdeling de shortlist voor de prijs van het het meest innovatieve bedrijf van Nederland. In 2008 won hij met zijn weblog de Dutch Bloggie in de categorie ‘internet’.

In 2008 startte Blom samen met Wessel de Valk en Idse de Pree The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’. Daarnaast schrijft en schreef hij voor o.a. Webwereld, Vara Gids, D-zone en Bright. 

In 2009 kwam van Blom het boek Handboek Communities; De kracht van sociale netwerken uit. In 2010 werd hij in Nederland genomineerd tot "Specialist Trendwatcher of the Year Award in de categorie Technologie".

2011 was het jaar waarin The Crowds het initiatief nam tot Fast Moving Targets, een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie. Blom haalde in dat jaar de 40e plaats in de Top 100 van meest invloedrijke mediapersonen in Nederland. Ook werd hij genomineerd voor de 'Specialist Trendwatcher of the Year Award 2012 in de categorie Technologie'. Daarnaast verscheen van zijn hand het boek 'De Realtime Revolutie; Hoe Twitter alles verandert'.

In 2012 bracht Blom het boek 'Crowdfunding; Realiseer je droom zonder bank of subsidie' uit.

Bij Blom lopen werk, hobby en passie door elkaar. Hij maakt muziek met computers, schrijft dit blog over nieuwe media en hangt graag rond op Twitter. Daarnaast zijn schaatsen, Texel, nieuwsgierig, vrouw en kinderen, Amsterdam, ondernemend, detectives, Formentera, presentaties geven, doorzetter, Turkije, schrijven, techno, vernieuwer, London, doener, Britpop, ambitieus, pubs, creatief, Thais eten, enthousiasmerend, Sopranos en The Office trefwoorden die hem schetsen.

Reageren? Laat opmerkingen op de site achter of mail naar erwinblom (at) thecrowds.nl