Navigation
Twitter
Flickr
Twittercounter
Reacties
« Indrukwekkende upgrade Google Maps | Main | Op naar Pinkpop »
Tuesday
May292007

Twitter, a short story

Zo, terug van Pinkpop. Was leuk, was gezellig, was een succes.

Even inzoomen op het nieuwe dat we hebben gedaan.

Twitter speelde een belangrijke rol. We gebruikten Twitter als kanaal om de betrokkenheid bij de uitzending te vergroten. Op de beste momenten kwamen thuisblijver, festivalganger en backstage-belevenissen bij elkaar middels korte notities en opmerkingen en zorgden ze voor toegevoegde waarde bij het kijken. Hier een klein voorbeeld: het volgende verhaal speelde zich op Twitter af tijdens het optreden van Iggy Pop, later deze week nog een versie met geluid erbij. Klik deze short story door!

Maar er was meer. In de tv-uitzending haalden we de Twitter-conversatie op Google Maps geprojecteerd binnen zodat tv en internet in een mashup bij elkaar kwamen.

Leuk.

todaysartmashupflickr.jpg

Nog leuker werd het toen Roeland van Todays Art daarop ging doorklussen. Hij bouwde een mashup van 3VOOR12, Twitter, Flickr en Buienradar. Tijdens het kijken naar 3VOOR12 zag je de Twitter-conversatie van de vrienden van 3VOOR12, de Flickr-foto's met trefwoord Pinkpop en de naderende buien. Goed! Je kunt de mashup nog steeds bekijken, werkt het best op Firefox. Hier.

Er is behoorlijk op los geschreven over Twitter en Pinkpop en Mashups. Kijk maar:

Emerce

Nu.nl

Planet

Paul Molenaar

Frank-ly

Smartmobs

Jeroen van Geel

Marketing Facts

Vincent Evers

Blue Ace

Gerard van Enk geeft uitleg over de manier waarop hij een mashup tussen Twitter en Twittervison bouwde.

 

References (1)

References allow you to track sources for this article, as well as articles that were written in response to this article.

Reader Comments (14)

En natuurlijk ook op Neerlandsch enig echte web2.0 log BlueAce http://www.blueace.nl/2007/05/leef-mee-met-pinkpop-dankzij-mashup/ :)

May 30, 2007 | Unregistered CommenterSjors

Was het werkelijk zo'n succes? Ik heb het in de gaten gehouden en vond het nogal tegenvallen. Wat heeft het werkelijk toegevoegd aan wat er op verschillende media al aan de gang was? De kaart met Twitteraars was erg goed, maar gaf ook meteen aan hoe marginaal dit was, namelijk elke keer dezlefde mensen online. Vanaf het terrein kwam weinig nieuws en van thuis werd er alleen gecorespondeerd over uitzendingen die doorgingen of niet. Weinig inhoud.
Wat ik wel heel interessant vind is hoe je hier een spin weet te creeeren rondom de Pinkpop Twitter. Vanuit een bericht van jou nemen allerhande sites het over en kwebbelen elkaar allemaal keurig na, zonder dat ze het zelf hebben gecheckt. Zo is het makkelijk succes en nieuws te maken!

May 30, 2007 | Unregistered CommenterDust

Was inderdaad een hele ervaring. Moet zeggen dat ik nog nooit op deze manier naar een festival heb zitten kijken.

@Dust: Wat had je er dan van verwacht? Hele interviews met artiesten?? Die staan gewoon op de website als ze er zijn. Ik geef toe dat er vanaf de festivalgangers zelf niet veel info kwam, zoiets moet groeien, maar voor thuiszitters was dit een toevoeging die hun info gaf vanaf 3voor12 (die ook de stream brachten!) en een middel om hun ervaringen te delen met anderen die ze normaal gesproken niet hadden gehad. Je moet het zien als een toevoeging, en niet als een vervanging. En die spin waar je over spreek is niet door Erwin zelf gecreëerd, maar door de gebruikers van Twitter die erin sprongen. Hoeft niet je ding te zijn, maar het laat wel zien dat het werkt.

May 30, 2007 | Unregistered CommenterBakkel

@ Dust in mijn beleving is het sociale element van grote toegevoegde waarde. En in dit geval gaat het erom of de toevoeging van Twitter een toegevoegde waarde is voor degenen die meedoen. Dat het geen toegevoegde waarde is als je alleen toekijkt en zelf geen rol speelt, dat is natuurlijk heel goed mogelijk. Om die reden kiezen we er ook niet voor om continu Twitter-feeds in beeld te hebben. Op je ideale digitale tv kies jezelf of je alleen een optreden, of ook interactie in je beeld wilt hebben. Dan kun je zelf kiezen. Daar moet het naartoe. Dit zijn vingeroefeningen die - gezien de reacties van veel betrokkenen - de potentie laten zien. Dit is geen eindstation, dit is een begin. Daarbij is het ook de vraag of het nog zou werken met een te grote groep. Als 1.000 mensen gaan praten is het geen gesprek meer. Misschien moet je dan weer in groepen kunnen opsplitsen, en in de ideale wereld kijk je dan ofwel naar wat iedereen over Pinkpop zegt, of alleen over wat jouw vrienden te melden hebben.

May 30, 2007 | Unregistered CommenterErwin Blom

Blue Ace toegevoegd

May 30, 2007 | Unregistered CommenterErwin Blom

Dank voor jullie verhelderende commentaar. Inderdaad is de lol van meekijker niet zo groot. Immers in een café is het ook maar zelden leuk om het gesprek van je buren te horen, dus dat zal het wel zijn. Ik had natuurlijk geen interviews verwacht, maar vraag me oprecht af wat de meerwaarde kan zijn voor een programma. Ik zie het nog niet, maar wil het graag begrijpen als het nuttig is.

Met grote groepen leek me het ook lastig te worden om de conversatie zinnig te houden. In hoeverre vind je het een taak/toevoeging als 'content leverancier' om ook dit soort kanalen aan te bieden? Is het niet gewoon zo dat je (zoals jij blijkbaar deed bij Dragons' Den) met vrienden of bekenden zoiets moet organiseren? Of heeft de Twitter ook zaken opgeleverd die je weer in je reguliere programma kon gebruiken? Is de toekomst een video twitter, waarbij je een concert van vele verschillende kanten kan zien? Heb je straks 65.000 reporters rondlopen? Wat is de richting die het opgaat?

May 30, 2007 | Unregistered CommenterDust

De toegevoegde waarde voor een redactie is er ook absoluut. Op een site schrijf je complete artikelen, via Twitter kun je ook klein nieuws kwijt. Of zaken die je niet op de site schrijft en een kijkje in de keuken geven. Bijvoorbeeld: als de redactie een nieuw album binnenkrijgt en daar een uur later enthousiast over Twittert dan kan dat van toegevoegde waarde zijn. Als de redactie nieuws over een voorverkoop die begint onmiddelijk de wereld in wil slingeren, kan Twitter goed werken. Of als er iets opmerkelijks bij een concert gebeurt. Regelmatig Twitteren mensen verslagen van seminars. Niet uitputtend, maar wel zo dat je een indruk krijgt. Ik vind dat van waarde. Twitter is een communicatiekanaal voor een redactie, een kanaal ook waar je net weer een andere toon aanslaat dan in reguliere verhalen.

May 30, 2007 | Unregistered CommenterErwin Blom

In theorie is het leuk twitteren vanaf het veld, in de praktijk werkt het niet om alleen al iets praktisch dat de batterij van je telefoon het niet 3 dagen volhoudt(op pinkpop kan je nog steeds je telefoon niet opladen). Daarnaast ga je niet continu online om de reacties van anderen te bekijken, het is dus in mijn ogen meer iets voor thuis dan voor festivalbezoekers.

May 31, 2007 | Unregistered Commenterpablo

Ik denk ook dat Twitter toegevoegde waarde heeft. En in de nabije toekomst denk ik ook zeker dat het voor mensen op een festival interessanter gaat worden. De mensen bij Twittervision zijn bezig om 'friends nearby' functies toe te voegen, er zullen steeds meer telefoons komen met ingebouwde gps, zodat je niet steeds handmatig je locatie hoeft door te geven. En wat zou er nou leuker zijn om te ontdekken dat je vrienden een paar 100 m van je vandaan ook naar het concert staan te luisteren :)

May 31, 2007 | Unregistered CommenterGerard van Enk

@pablo Daar heb je een punt, maar het blijkt nu al op veel eendaagse evenementen al wel goed te werken. Seminars, uitreikingen, of dingen als London Calling waar mensen weer gewoon naar huis gaan.

May 31, 2007 | Unregistered CommenterErwin Blom

[...] I’ve just read this article by Erik Blom. Mr Blom talks on how VPRO created a mashup of 3voor12 (a Dutch music site), Twitter and Buienradar (a Dutch weather forcast site) that combines social babbling, festival news and weather forecast. Read that story here. This is the first cool example of Twitter usage I’ve seen so far. [...]

December 15, 2007 | Unregistered CommenterZero tee tee zero » Twit

[...] In april 2007 gebruikte de VPRO een twitter bij de verslaggeving van pinkpop. Maar de VPRO deed meer, ze projecteerde de Twitter-conversatie op Google Maps. Op deze manier wilde de VPRO de betrokkenheid bij de uitzending vergroten. Na afloop bleek het experiment geslaagd. Lees hier de ervaringen van Erwin Blom. [...]

February 12, 2008 | Unregistered CommenterOor-log.net » Blog Archi

[...] In april 2007 gebruikte de VPRO een twitter bij de verslaggeving van pinkpop. Maar de VPRO deed meer, ze projecteerde de Twitter-conversatie op Google Maps. Op deze manier wilde de VPRO de betrokkenheid bij de uitzending vergroten. Na afloop bleek het experiment geslaagd. Lees hier de ervaringen van Erwin Blom. [...]

A lot of specialists say that credit loans aid a lot of people to live their own way, just because they are able to feel free to buy necessary things. Furthermore, different banks present auto loan for young and old people.

April 4, 2010 | Unregistered CommenterPayneMyrna

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
Some HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>