Navigation
Twitter
Flickr
Twittercounter
« Zorg dat mensen weten waar ze aan toe zijn | Main | Europese expansie voor Gronings JetStream »
Monday
May052008

De mooiste muziekcollectie ter wereld, als daar online meer mee kon

John Peel is een legendarisch Brits BBC-dj. Hij overleed in 2004. In zijn huis staat een prachtig archief van vijftig jaar popgeschiedenis. Een enorme hoeveelheid platen, in alle soorten en maten. Van de eerste rock 'n' roll tot extreme techno tot glamrock tot Afrikaans.

En er gebeurt niks met die collectie.

Het mooiste zou zijn als die collectie helemaal online beschikbaar zou komen, een pracht van een verzameling met grote cultuurhistorische waarde. Maar ja ... rechten he. Als de toestemmingen al zouden komen, zou het een heidens karwei zijn omdat allemaal te regelen.

Maar het zou eigenlijk moeten.

Maar kan er dan niks anders mee?

Zeker. Peel had een mooi systeem voor zichzelf. Hij zette op de binnenhoezen van platen per nummer een waardering (zie boven). Met de stopwatch nam hij de tijd van nummers op zodat hij in de uitzending niet verrast zou worden, daarachter zette hij zijn waardering in sterren. Geen ster betekende dat een nummer niet in aanmerking voor draaien in zijn programma kwam. Vanaf één ster was een nummer wel geschikt en als een nummer drie sterren had dan moet de track grijs gedraaid worden.

Wat zou het mooi zijn als je al die informatie in een database had. Als de autoriteit van John Peel je door de collecties op internet zou kunnen gidsen. Wat als je met zijn waarderingen in de hand door iTunes of Last.fm of YouTube zou kunnen struinen. En dat je op basis van voorkeur selecties zou kunnen maken op genre of tijdvak. Ik weet zeker dat zelfs de meest deskundige popliefhebber zo nog nieuwe mooie dingen zou ontdekken.

De afgelopen dagen was ik met de familie bij vrouw en kinderen Peel, we komen er al 25 jaar. Het is duidelijk ze willen wat met die collectie, maar willen het ook niet zomaar voor niks van de hand doen. En op zich zien ze best wat in mijn idee van Peel als gids door muziekland. Maar ja, waar te beginnen. Zijn collectie is enorm.

Ik zal er binnenkort nog eens bij ze op terugkomen ;-)

Wie Peel niet kent, dit item was op het Britse journaal toen hij overleed. Een indrukwekkende gebeurtenis.

Reader Comments (19)

Erg jammer dat-i zelf niet de tijd heeft gekregen om zorg te dragen voor zijn nalatenschap die, inderdaad, van grote betekenis en waarde is. Aan de andere kant krijg ik ook wel een raar gevoel bij de gedachte Peels cultuurhistorische waarde tot een database te reduceren. Er mist m.i. dan iets. Het hoe en waarom van zijn keuzes bijvoorbeeld.
'k Ben in ieder geval benieuwd naar het vervolg hiervan.

May 5, 2008 | Unregistered CommenterMaurice

@maurice De grote kracht van Peel was de combinatie van zijn persoonlijke presentatie en zijn muziekkeuze en liefde voor muziek. Helemaal eens. Het zou het mooist zijn als je die combinatie zou kunnen laten voortleven. de BBC zou veel meer van zijn programma's online moeten zetten. Maar Peel als gids zou ikzelf wel waardevol vinden, al is het absoluut ammer dat je daarmee zijn persoonlijkheid onvoldoende kan laten spreken.

May 5, 2008 | Unregistered CommenterErwin Blom

Inderdaad ontzettend jammer dat er (nog) niks gebeurd met de collectie van John Peel. Als je dat bijvoorbeeld vergelijkt met wat de http://www.haykranen.nl/2008/02/23/online-muziek-kopen-nog-steeds-een-drama/" rel="nofollow">Library of Congress doet met de collectie van Alan Lomax: die heeft het allemaal goed geconserveerd en geeft nog regelmatig mooie uitgaves van zijn opnames uit. Waarom kan de BBC niet iets dergelijks doen met de muziekcollectie van John Peel?

May 5, 2008 | Unregistered CommenterHay

Excuus, verkeerde link daarboven: moet zijn:
http://www.loc.gov/folklife/lomax/

May 5, 2008 | Unregistered CommenterHay

waarom Last.fm of YouTube? dat zou jammer zijn. waarom niet gewoon een blogpost per album? kun je foto's erbij zetten en eventuele verhalen van Peel en de MP3 files, misschien afgeschermd (tja, voor hoelang nog die onzin?). goed categoriseren en taggen, maar moet lukken. en overzichtspagina's maken die bv alleen de mp3-files tonen, of alleen de plaatjes etc. of een eigen del.icio.us bouwen (mp3 + foto).

May 5, 2008 | Unregistered CommenterMarco Raaphorst

@Marco Waarom niet YouTube of Last.fm? Een gids moet opduiken waar gegidst kan worden. Oftewel: overal! Maar Peel-Wiki / blogposts e.d. is natuurlijk ook mooi!

May 5, 2008 | Unregistered CommenterErwin Blom

Het erge is dat zelfs als je eerst een schifting zou maken tussen wat Peel daadwerkelijk op de radio draaide (wat uiteindelijk ook zijn legacy is) en wat hij gewoon had gekocht vanwege de hoes ofzo (ook niet onbelangrijk, maar daar kun je tenminste echt een gerichte selectie uit maken), je waarschijnlijk nog met een veels te grote stapel overblijft om maar zelfs voor een deel de rechten van los te kunnen krijgen. Onbegonnen werk dus. Dan maar offline? Wat als je die hele collectie digitaliseert en op een vaste plek, een fijn uitgeruste phonotheek ergens in Londen (of misschien zelfs als rondreizende tentoonstelling) aanbiedt? Je komt er, gaat zitten, pakt een koptelefoon, misschien een kop koffie erbij plus een goed stuk naslagwerk en blijft er makkelijk 2, 3 uur hangen. Verrek, ik zou er elk weekend zitten. Maar goed, ben je dan van dat rechtenprobleem af? Dat puntensystem is sowieso niet aan rechten gebonden maar het lijkt me een hels karwei om dat allemaal in een database te zetten.

May 5, 2008 | Unregistered CommenterAriën Rasmijn

@erwin: eens. en-en dan maar, maar qua functionaliteit kunnen last.fm en YouTube niet zoveel.

May 5, 2008 | Unregistered CommenterMarco Raaphorst

Ik vind het een prachtidee, wanneer deze collectie online zou komen zodat je kunt bladeren en luisteren. Maar waar het echt om gaat is inderdaad het verhaal erachter - de waardering, de anecdote, het persoonlijke contact met de muzikant, het commentaar erbij toen het op de radio was. Een 'blog post' per plaat zou heel goed kunnen werken mits uitgebreid geresearched, zo tonen ook een aantal mp3 blogs.

Het digitaliseren zelf is een crime (ben zelf ook mijn zeldzame vinyl aan het rippen, 1 uur vinyl digitaal maken is 2 uur werk....) maar meer werk nog zal zijn om alle informatie rondom de tracks te verzamelen: de relaties onderling, verwerken tot Peel-playlists etc. John Peel zelf had perfect zo'n digitaal rijk archief kunnen (laten) maken, maar juist omdat zijn smaak zo eclectisch was lijkt het me onwaarschijklom dat een 'crowd' dezelfde extremen zo aan elkaar kan reigen, dan is de neiging toch wat meer om consensus te bereiken. Oftewel, als iemand met een dergelijk markante, individuele smaak en invloed zelf zijn digitale nalatenschap niet verzorgd lijkt het me lastig om dat met een groep te gaan doen, zeker als het een mammoet-collectie is zoals deze.

Als iemand die menige Peel-session thuis heeft liggen denk ik bijv aan een 'Peel abonnement', te beginnen met het bundelen en ontsluiten van alle bestaande Peel sessions (niet veel werk, veel meta-data is al aanwezig). Verder komt er dan per week een post-hume nieuwe Peel session, door een relevante liefhebber/specialist per session gemaakt rondom een specifieke band en/of genre en/of jaar op basis van platen uit de collectie. En tot slot wordt het archief zoveel mogelijk (maar nog zonder alle meta-data) digitaal ontsloten voor de echte liefhebbers, die kunnen grasduinen als in de best geoutilleerde tweedehands platenzaak en juweeltjes die ze ontdekken kunnen verrijken met tags/wiki info etcetera. Als je hier nog punten/achievements/crecdits voor toekent maak je het nog een sport ook.

Nu labels onbeperkte abonnementen acceptabel vinden en Nokia met 'comes with music' een ander onbegrends model heeft gevonden, moet dit tegen een bepaald bedrag toch ook kunnen (zeg 5 Euro p/m of 100 Euro voor de rest van je leven)? Dan beloof je als Peel foundation dat je een deel van de opbrengsten naar rato van aantallen downloads/streams verdeeld over de rechthebbenden, die zichzelf mogen melden per nummer/album.

May 6, 2008 | Unregistered Commenterjeroen020

Hi Erwin,

Als fervente muziekfan lever ik graag vrije tijd in om aan een dergelijk project mee te kunnen werken.... dus mocht je een def. concept hebben en naar hulp op zoek zijn, dan kun je me altijd hierover mailen.

P.s. ook al is het totaal wat anders (TV) , naar mijn mening ligt het stokje nu bij Jools Holland.
P.p.s. Onze eigen Peel - Jan Douwe - zou zoiets ook best wel mogen doen naar mijn mening

May 6, 2008 | Unregistered Commenterkoningwoning

Zo, dat zou inderdaad een verrijking zijn. Ik geloof wel in een combi met een bestaand platform: groter publiek, meer draagvlak. Een aparte waardering per plaat (indien beschikbaar), het John Peel stempel.

May 6, 2008 | Unregistered CommenterLode Broekman

@jeroen020: mooi idee, maar Nokia's Comes with Music is misschien niet zo'n goed voorbeeld :). Alle muziek daarvan is nl. beveiligd met Digital Rights Management (DRM) waardoor je het alleen maar kan afspelen op een Nokia telefoon, of wellicht onder Windows Media Player. Als Nokia de stekker uit de licentieserver trekt (http://webwereld.nl/articles/50864/microsoft-trekt-stekker-uit-msn-music--klanten-gedupeerd.html" rel="nofollow">zoals Microsoft laatst heel fijn heeft gedaan) ben je dus al je muziek waar je voor betaald hebt kwijt. Dat zou natuurlijk heel zonde zijn.

May 7, 2008 | Unregistered CommenterHay

Een prachtig initiatief. Het is een prachtcollectie. Stap 1(voor de vraag hoe je dit online beschikbaar stelt) is echter de collectie in het huis van de familie te ontsluiten. Naar mijn idee is hier sprake van cultureel erfgoed en moet je dit breder aanpakken. Ik denk zelfs dat je er een soort foundation voor moet oprichten die -in overleg met de familie- iets met de collectie en de comments van Peel gaat doen. Gezien de invloed van Peel, de bands die door hem zijn doorgebroken etc is hij van groot brlang geweest vooor de Engelse cultuur en economie. Wellicht zijn er wat government funds voor vrij te maken? Dan moeten zich er wel bekende mensen voor willen inzetten als promotor, ik denk dan aan feargal Sharkey (hij is nu al government commissioner live music forum) of the Undertones. Maak het breed. Vervolgens kan er beslist worden of dit een tentoonstelling wordt, boeken of digitalisering.
Het belang hoef ik niet nader te duiden: Peel heeft een grote collectie. Ahv zijn platencollectie (hij kreeg alles) kan men een soort geschiedschrijving maken. Bijv the history of punk met de opmerkingen en classificaties van peel als duider. Hier moeten toch subsidies, mogelijkheden voor zijn?
een zijnoot: Voor veel bands was een peelsessie hun eerste stap naar iets groters en n.m.m. klonken bands vaak op hun best bij een peelsessie. Ik weet zelf van muzikanten die een peelsessie deden dat ze voor het eerst voelden"wow, we breken door" en door die combinatie van spanning, stress en sensatie iets bereikten in de peelstudio wat ze later nooit meer haalden. Die peelsessies zijn grotendeels beschikbaar. Stap 1 kan zijn: alle peelsessies beschikbaar maken. Of zet oude uitzendingen van hem online. Ik betrap mijzelf er op nog steeds cassettebandjes van hem in MG-kwaliteit te beluisteren.
NB: laatst keek ik naar boeken over Peel. Er zijn er meerderen. Welk boek is aan te bevelen als biografie?

May 7, 2008 | Unregistered CommenterJulius

ik wil overigens best mijn contacten aan wenden om dit breder te trekken. Al brainstormend komen we dan ook wel verder hoe deze megaklus aan te pakken. Ik heb wel eens gezien op TV hoe de verzameling er uit ziet.

May 7, 2008 | Unregistered CommenterJulius

het kán toch gewoon niet dat van zoiets een tentoonstelling gemaakt wordt?
Hoe doe je dat dan in vredesnaam.... vitrine's met platenhoezen en zo'n wit vel met sterren + een pick-up met de plaat aan waarbij koptelefoons uit het plafond/de muur komen waar je dan naar iets kunt luisteren?
Dan ben je toch geneigd door te lopen. Je gaat dan niet lekker even een half uur luisteren.

Nee.... als het een tentoonstelling wordt, dan wordt de magie van zelf thuis naar deze muziek luisteren weggehaald.

ik snap echter ook als mensen zeggen dat het warme van de muziek wordt weggehaald als het gedigitaliseerd wordt.

Daardoor denk ik dat het grootste probleem is: hoe doe je de collectie zo veel mogelijk recht, zonder het tot een koude/kille database om te transformeren. Dat eerste impliceert dat je er naar kunt luisteren (liefst thuis in je favoriete stoel met je koptelefoons op.... want zo luisterde je vroeger ook ), het tweede dat het iets wordt met gevoel waardoor het iets kunstigs blijft houden en er subsidie/geldschieters voor komen.
Als iemand die spagaat weet weg te werken is het alleen nog een kwestie van fondsen werven.

May 8, 2008 | Unregistered Commenterkoningwoning

hallo,

Geweldig idee natuurlijk. Ik moet t met mijn stad genoot marco raaphorst eens zijn dat een blog achtige vorm wellicht beter is. Youtube en last.fm doen zeker geen recht aan de makers van al t moois. In een blog post kan meer achtergrond info worden gegeven. net als bij peel zijn radio shows. Verder is het natuurlijk nooit Peel zijn bedoeling geweest om achteruit te kijken. Een nieuwe aanpak met ook nieuwe muziek is hoe ik het voor me zie.

May 11, 2008 | Unregistered CommenterDurk

Er is al heel veel naslagwerk online over Peel en zijn programma's bij zowel de BBC als op fansites. Na zijn dood kwam de BBC met tal van tributes, waaronder een hele mooie serie over een doos met singles die hij om een of andere reden apart hield. Niet eens zo lang daarvoor had hij zijn jubileum en werden er ook tal van programma's gemaakt. Wat dat betreft liggen Peel's werk en nalatenschap dus al redelijk voor het oprapen.

Over de collectie zelf: vergeef mij alvast als ik keihard sta te vloeken in de kerk, maar is een collectie van zo'n omvang (ik las ergens dat zelfs de fundering van het gebouw waar het in zit enkele centimeters was verzakt onder al dat vinyl) misschien niet - op zijn minst voor een deel - het produkt van een koopverslaving? Was Peel misschien niet een compulsieve completist die alles moest hebben? Op zich niks mis daarmee want John Peel had smaak (sterker nog, hij heeft smaak uitgevonden). Maar het probleem met zo'n grote collectie is dat, los van de symbolische en emotionele waarde ervan als geheel, er haast wel een hoop bagger tussen moet zitten. Platen die er alleen zijn om de serie compleet te maken of omdat een label gesupport moet worden omdat ze verder wel leuke platen uitbrengt, of omdat de hoes misschien heel grappig is. Niet perse platen die gedraaid hoeven te worden. Moet dat dan ook online? Op zich zijn dat verhalen die ook (graag!) verteld moeten worden, maar niet keer op keer. Mocht het inderdaad zo zijn dat Peel's platencollectie voor een deel willekeurig is dan zal erin geschift moeten worden. Door zijn vrouw en kinderen misschien? Ik kan me niemand anders voorstellen die in de buurt van Peel's authoriteit zouden kunnen komen om die taak op zich te nemen.

Die hele collectie online zetten lijkt mij echt onbegonnen werk qua rechten. Ik voorzie bizarre taferelen: een door Peel geliefde label als Fat Possum die de familie opeens gaat aanklagen, bijvoorbeeld. Ik noem maar wat. Vandaar dat ik ook eerder aangaf om de collectie te digitaliseren, maar verder offline te houden. Vitrinekasten? Geen mening, ben Jan des Bouvrie niet. Maak er maar wat moois van.

Maar nogmaals: Ik zou dus echt keihard gaan voor dat puntensysteem. Het is een nieuw en erg nuttig element aan het hele verhaal. Het is immediate qua werking en heel goed aan vanalles te koppelen. Maar belangrijker nog: Er is geen willekeur in het spel omdat Peel er daadwerkelijk iets mee deed, of wilde doen. Zijn handschrift staat er (letterlijk) op. Mocht je iemand nodig hebben om mee te helpen met het intikken van al die binnenhoezen in de database dan hoef je maar een gil te geven en ik sta de volgende dag bij Peel Acres op de stoep.

\m/

May 11, 2008 | Unregistered CommenterAriën Rasmijn

@arien
Het is niet dat Peel niks wegdeed, dat is een misverstand. Maar de man had 50 jaar popgeschiedenis en was daar 365 dagen per jaar mee bezig. Zijn familie vertelde me pas nog dat hij de eerste single van de Sex Pistols (veel waard) aan jack White gad omdat hij het toch een k*t single vond ;-)
Een lokatie waar je kunt luisteren zou rechtentechnisch inderdaad anders zijn dan publiceren!

@jeroen020 Natuurlijk zou het mooier geweest zijn als de man zelf het allemaal had kunnen doen, maar nu dat niet gebeurt is zou ik beschikbaar maken van collectie en / of waardering toch van veel waarde vinden!

@koningwoning Mooi aanbod, ligt vast dankzij Google ;-)

@lode Eens!

@Julius Idee van Foundation moet inderdaad beter onderzocht. Er zijn genoeg artiesten die hier geld in willen steken. Maar dan moet iemand met het juiste netwerk daar weer tijd in stoppen. Ik ken wel iemand die de Nick Caves en KLF's en Tom Waits van deze wereld kent. Dank voor aanbod!

@Durk. Ik vind persoonlijk dat Peel de gids moet zijn die iedereen overal helpt vinden: van blog tot YouTube tot ....

@Arien Ik ga ook voor het puntensysteem. Hoop de familie zover te krijgen!

May 12, 2008 | Unregistered CommenterErwin Blom

Is het wellicht een idee om in iedergeval de titels online op een website/forum te publiceren. Zodat deze als een databank voor liefhebbers kan fungeren (met minimale info). Die zelfde liefhebbers kunnen dan ook informatie gaan toevoegen en de database daarmee groter en grondiger maken. Als de lijst online staat en er een comunity van liefhebbers "de Lijst" voorziet van documentatie incl online content als video's op youtube kom je een heel eind denk ik. We gaan namelijk wel een beetje aan het feit voorbij dat youtube etc natuurlijk vol staat met artiesten waar geen clearence voor is gegeven. Hoe obscuur de muziek ook mag zijn veel materiaal kan op de een of andere manier best op youtube etc terecht komen.Shaby? maybe maar wel een optie. Als die lijst maar online komt...

Zomaar een hersen spinsel

May 12, 2008 | Unregistered CommenterDurk

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
Some HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>