Navigation
Twitter
Flickr
Twittercounter
Reacties
« De businessmodellen van 2010 | Main | De jonkies op Twitter rukken op »
Tuesday
Jan042011

Wat zou ik moeten maken om mensen een tientje per maand te laten betalen? Of: de opmars van het abonnement?

Nee, natuurlijk, het is nooit weggeweest: betalen voor kennis en kunde. De voorbeelden van financieel deskundigen die abonnees op hun nieuwsbrief tegen betaling beleggingstips geven zijn legio en vaak blaas ik de loftrompet over Screencastsonline waar je voor een schamele dollar per week iedere zeven dagen een mooie uitlegvideo over software krijgt.

Maar toch lijken het uitzonderingen in een wereld waar gratis de norm is en advertenties de inkomstenbron. Of is er iets aan het veranderen? Maakt het abonnementsmodel een opmars door? Inprikken op persoon of onderwerp. Ik kwam deze week twee initiatieven tegen van internetondernemers die verder voornamelijk in de openheid opereren.

* Chris Brogan is een betaalde dienst begonnen waarbij bloggers voor 9,97 dollar per maand wekelijks ondersteuning voor hun blog ontvangen. Tips over onderwerpen, schrijven en publiek vinden.

* Kevin Rose van o.a. Digg start Foundation waar je voor 3,99 per maand interviews, kennis en nieuws over producten krijgt. 

Interessant. Ik zelf betaal graag voor inhoud en kwaliteit. En al gaat de massa er niet aan, als Chris Brogan 1000 bloggers kan vinden die een tientje per maand willen betalen ... Maar waar mensen geld voor over hebben, dat blijft op internet de belangrijke vraag. Laat ik bij mezelf blijven. Waar betaal ik voor? Voor gemak (als ik een screencast kijk, leer ik meer dan ik uit een manual haal), voor tijdwinst (als een ander de belangrijkste ontwikkelingen op mijn vakgebied in een pdf zet hoef ik niet te onderzoeken), voor toegang tot deskundigheid (als ik betaald lid word van een community met specialisten, heb ik een plek om te sparren en antwoorden op vragen op te halen), voor exclusiviteit (als ik me op een band abonneer krijg ik de beste muziek eerder dan de rest).

Als ik die elementen op rij zet, geef ik Chris Brogan meer kans van slagen dan Kevin Rose. Brogan lost in mijn mening een duidelijk probleem op voor mensen. Wie onzeker is of wil leren of groeien, haalt waarde uit zijn blogdienst. Kevin Rose pakt het breed aan. Het lijkt alsof we ons op zijn persoonlijkheid moeten abonneren. En dan is het de vraag of die persoonlijkheid boeiend genoeg is om de portemonnaie te trekken. Ik heb zo mijn twijfels, maar ga allebei de diensten proberen.

Verdienmodellen, boeiend. Absoluut van plan om het brede scala in de toekomst te gaan uitproberen.

Maar wat zou ik moeten maken om mensen een tientje per maand te laten betalen?

Help me! 

References (4)

References allow you to track sources for this article, as well as articles that were written in response to this article.
  • Response
    Erwin Blom - Blog - Wat zou ik moeten maken om mensen een tientje per maand te laten betalen? Of: de opmars van het abonnement?
  • Response
    Response: Interior
    Erwin Blom - Blog - Wat zou ik moeten maken om mensen een tientje per maand te laten betalen? Of: de opmars van het abonnement?
  • Response
    Response: minecraft gratuit
    Now Sack Variant of indie mega-superstar Minecraft was purchased a staggering 3100 times crosswise the iOS and Mechanical man software green sales in World.
  • Response
    Response: round foam roller
    Erwin Blom - Blog - Wat zou ik moeten maken om mensen een tientje per maand te laten betalen? Of: de opmars van het abonnement?

Reader Comments (42)

Inkoppertje! In je eerste blog, of was het nu de laatste van vorig jaar (?), schreef je dat je te weinig tijd hebt/wilt besteden voor echte verdieping in bepaalde onderwerpen. Die verdieping, en helemaal als ze bijvoorbeeld specifiek gericht is op een vraagstuk van iemand (advies op maat van een expert) is voor mij zeker geld waard!

January 4, 2011 | Unregistered CommenterTimo Boezeman

Als je mij nu elke maand een tientje betaalt, dan help ik je :)

January 4, 2011 | Unregistered CommenterStorm

Binnen 2 dagen heeft Chris het al 100 keren verkocht.

Wat jij kunt doen? Iets wat een duidelijk probleem van je community oplost. Wat dat is? Dat weet jij beter dan ik. Jij kent je community het best.

January 4, 2011 | Unregistered CommenterErno Hannink

@storm Dan zul jij toch eerst weer moeten laten zien at jij mij te bieden hebt ;-)

January 4, 2011 | Registered CommenterErwin Blom

Hallo Erwin,

Ik bied een betaalde dienst aan op internet: www.uwstamboomonline.nl. Mensen kunnen een website starten en daar hun stamboom opzetten. Dit abonnement kost 5 euro per maand.

De reden dat mensen hiervoor willen betalen is mijn inziens:

1. dat ze ervaren dat hetgeen wat ze krijgen echt van hen is. Juist omdat er geen advertenties opstaan en juist omdat ze alle vrijheid hebben om de website naar hun smaak aan te passen. Alles wat ik aanpas is backwards compatible: mensen kunnen ook altijd nog voor de oude versie kiezen.

2. www.uwstamboomonline.nl is uniek. Er zijn wel andere stamboom-sites (die vaak werken met uitgeklede gratis versies en premium diensten), maar deze zijn met name gericht op het publiceren van een stamboom. Uw Stamboom Online biedt meer, het biedt een eigen website eromheen. Uit enquêtes blijkt dat de gratis sites niet zozeer als alternatief worden gezien, maar wel het zelf maken van een website. En dan wordt het dus vergeleken met zelf hosting ruimte huren e.d. En is www.uwstamboomonline.nl juist de goedkope optie die minder tijd kost.

3. Tenslotte helpt het dat de doelgroep bestaat uit 50+ ers, die niet zijn opgevoed met het idee dat alles gratis is. Zij betalen graag voor service. Besef dat dat betekent dat ze ook een goede service verwachten. Ik geef daarom hoge prioriteit aan het beantwoorden van helpdesk-vragen.

Ik besef dat dit geen blogdienst is wat ik bied. Maar wellicht heb je wat aan mijn ervaringen. :-)

Margaret Massop
www.twitter.com/margaretmassop

January 4, 2011 | Unregistered CommenterMargaret Massop

aan wie kun je je kennis kwijt? ik denk dat er een hoop bedrijven (ook die met online marketeers in dienst en/of een deal maken met KvK voor het MKB?) die zitten te wachten op jouw kennis. je kan ook een abonnement aanbieden op pull basis, bedrijven betalen een vast bedrag en kunnen bij je terecht met hun vragen, zo ontstaat vanzelf een beeld aan welke kennis behoefte is en wat je dus moet maken.

January 4, 2011 | Unregistered Commenterbarbara bliksems

@maragaret Dank. Mooi voorbeeld van verdienmodel.
@barbara Dank!

January 4, 2011 | Registered CommenterErwin Blom

vraag aan Erwin en ook mensen van commentaar. het lijkt erop alsof mensen willen betalen voor kennis. maar zou je ook willen betalen voor kunst? of voor een mooi verhaal?

zou je mij willen betalen omdat ik bijvoorbeeld een mooie podcast maak met een mooi intiem gesprek. of omdat ik elke week een klankbeeld maak, een foto met een stuk muziek erbij?

January 4, 2011 | Unregistered CommenterMarco Raaphorst

@marco Ik betaal een tientje per maand voor Spotify om muziek te kunnen beluisteren, ik zou met alle liefde een abonnement op Underworld of de Arctic Monkeys nemen in ruil voor bijv nieuwe muziek. Oftewel: ja, ik wil betalen voor kunst. Maar dan blijft gelden dat de toegevoegde waarde moet zitten in dingen als exclusiviteit of nabijheid artiest (fanclub) e.d.

January 4, 2011 | Registered CommenterErwin Blom

@Marco

ik denk dat het bij kunst en muziek ook iets van een voordeel moet geven wat je anders niet hebt. veel mensen betalen toch voor spotify omdat het dan mobiel ook beschikbaar is, maar veel andere voorbeelden op dat gebied heb je niet echt (helaas), als je games meeneemt kom je wel meer voorbeelden tegen (xbox-live, mmorpgs, steam).

January 4, 2011 | Unregistered CommenterRobert de Jong

Betalen voor online kunst? Ik wil niet sarcastisch zijn maar dan zou je toch minimaal David Hockney moeten heten schat ik zo. Zie ook de iPad art van Hockney

Oh ja... en vraag eens aan muzikanten hoeveel ze het laatste jaar verdiend hebben met mp3s verkopen ;)

January 4, 2011 | Unregistered CommenterAnton

Ook hier betaald abonnement op Spotify, en ben de eerste die een Netflix abo neemt als het beschikbaar wordt. Dat zie ik echter wel heel anders dan zo specifiek als waar het hier om draait. In mijn geval; zelfs op Motörhead zou ik geen abo nemen, ik wacht wel tot de plaat uitkomt en dan koop ik m met liefde en plezier.

Ik zou overigens ook geen abo nemen op de twee voorbeelden in je post, meer dan voldoende gratis alternatieven te vinden.

January 4, 2011 | Unregistered Commenterrichard

@anton Maar het is wat Robert zegt, de artiest moet de fan speciaal maken, hem / haar het gevoel geven dat ie iets krijgt wat er anders niet is. Of dat nu toegang tot de artiest is, of kans op meet & greet bij optreden of exclusief de demo voordat de plaat er is of wat dan ook. MP3's worden niet als speciaal ervaren.

January 4, 2011 | Registered CommenterErwin Blom

@Anton: http://eerstehulpbijplaatopnamen.blogspot.com/2010/11/antillectual-doet-het-zo-slot-de.html (en dat is dan een undergroundband)

January 4, 2011 | Unregistered Commenterrichard

@richard In de twee voorbeelden zit de sleutel toch ook in fandom en waardering. Als ik fan ben van Chris Brogan is het van toegevoegde waarde dat ik met de nieuwsbrief dichter bij hem kom. Zijn info voelt nu eenmaals als waardevoller dan een willekeurige blogger. Ook al is die gratis. Zelfde geldt voor Kevin Rose. Hij is in sommige kringen een rockster, daar willen mensen bijhoren. Misschien de massa niet, maar een groep wel. Is die groot genoeg? Ook ik ben benieuwd.
En LeoLaporte ontvangt soms per maand wel 20.000 aan giften voor inhoud die gratis te verkrijgen is. Als blijk van waardering ....

January 4, 2011 | Registered CommenterErwin Blom

@Marco die vind ik lastiger. Zoals eerder al een paar keer genoemd is zijn er meerder mensen die voor Spotify willen betalen. Waaronder ikzelf. Maar dat zijn veel artiesten, heel veel. In het geval van Erwin zou het gaan om expertise, al dan niet op maat voor een probleem wat je zelf hebt. De link naar waarde die je krijgt voor het geld dat je betaalt is duidelijk te leggen (en af te wegen). Kunst is wat dat betreft lastiger. Voor mij in ieder geval. In tegenstelling tot Erwin zou ik niet zomaar een abonnement nemen op een band of artiest die ik goed vind. Dan dus liever een abonnement op 'alle' artiesten. En anders koop ik het album wel. Maar aan de andere kant, als wat jij maakt waarde heeft voor mensen, willen ze ervoor betalen. Anders heeft het blijkbaar niet genoeg/geen waarde.

January 4, 2011 | Unregistered CommenterTimo Boezeman

@Timo: het is een kwestie van de vraag.

Stel ik zou er helemaal mee ophouden omdat ik online vrijwel niets kan verdienen. Puur omdat het betekent dat vrijwel niemand wil betalen voor wat ik online doe. Ergens is dat dan prima, en geeft het duidelijk aan hoe de vork in de steel zit. Dan is mijn online waarde nul. Verloren van fucking Spotify die niets betalen aan artiesten, maar dan is het maar zo. De consument is de baas.

January 4, 2011 | Unregistered CommenterMarco Raaphorst

@Marco volgens mij leveren jouw gratis online-escapades je wel degelijk geld op, alleen indirect. Correct me if I'm wrong.

January 4, 2011 | Unregistered Commenterrichard

@Marco niets als in: weinig? Spotify laat aan de andere kant wel zien dat mensen anno nu willen betalen voor online content. Als je ze maar gemak, aanbod en een goede prijs geeft. En dat alles moet in verhouding staan tot wat je ervoor krijgt. Het is vraag en aanbod. Als er vraag naar je product is, kun je er iets voor vragen (de vraag is hoeveel). Als die vraag er niet is, dan houdt het natuurlijk gelijk op.

January 4, 2011 | Unregistered CommenterTimo Boezeman

@Erwin natuurlijk, zo werkt het, en er zijn succesverhalen genoeg

@Richard inderdaad een mooi succesverhaal. maar niet 1 op 1 te copieren door iedere band. o.a. omdat dit zal niet opgaan voor bv. ieder genre muziek of ieder soort artiest/image. je moet steeds op zoek naar een aanpak die bij jouw image en muziek past, maar ok mogelijkheden genoeg. trouwens als je wordt opgepikt door vpro's luisterpaal doe je als 'underground' muzikant al vrij goed hoor :)

January 4, 2011 | Unregistered CommenterAnton

@richard: levert indirect wel wat op ja, maar in mijn geval, ik ben componist en sound designer kwam ik terecht in andere opdrachten. die van de lezingen. als je muziek maakt zoals ik dan hoor je steevast als je vetelt wat je doet 'leuk zeg, muziek!' maar vrijwel niemand huurt een betaalde componist in. in die zin: lastig vak.

@timo: heel weinig geld. Het systeem werkt natuurlijk heel eenvoudig, maar een oplossing voor musici is het natuurlijk niet.

January 4, 2011 | Unregistered CommenterMarco Raaphorst

@Marco: ik ben ook sound designer maar alleen als hobbyist. misschien vind je de crowdsource projecten in de trant van Music of Sound wel inspirerend?

January 4, 2011 | Unregistered CommenterAnton

@Anton: ja, in crowdfunding geloof ik zeer. Zo zullen projecten gefinancierd moeten worden. Misschien dat ik het zelfs bij een productie in samenwerking met publieke omroep ga inzetten.

January 4, 2011 | Unregistered CommenterMarco Raaphorst

Jemig, lastige vraag deze keer :-) Vind een tientje per maand flat-fee best veel (al vind ik moeilijk uitleggen waarom). Heb oa Spotify, Mongoliad en Typekit abo's. De eerste vanwege de discoverability (ik kocht/koop de CDs toch wel van dingen die ik mooi vind), de tweede vanwege de extras, en de derde vanwege het gemak.

Misschien heb ik door tijdgebrek wat moeite met flat-fee: krijg ik het idee dat ik allemaal ook nog eens moet gaan gebruiken :-) Tijdbesparers zijn geld waard, bijzondere content ook wel. Iets als OOG zou ik prima online voor willen betalen, waarschijnlijk vooral content die niet op mijn eigen vakgebied ligt.

Zou zelf wel een makkelijk werkend micro-payments systeem willen zien voor de "rest" - een goed geschreven blogpost (met extras bv) waarbij de inleiding gratis is. Maar dan wel over onderwerpen waar de schrijver echt wat toevoegt, bv betalen voor nieuws vind ik minder interessant, want dat is te makkelijk elders te halen.

January 4, 2011 | Unregistered CommenterHerman Kuiper

Er zijn volgens mij genoeg voorbeelden buiten Spotify waar mensen betalen voor content en kennis, kijk maar naar alle wordpress en SEO guru's die hun beste inzichten bewaren voor betalende abonnees. Ook in de wereld die webdesign heet zijn er genoeg plekken waar er betaald wordt voor tutorials. Dat zijn toch voorbeelden van mensen die online geld verdienen met hun kennis.
Maar dit zijn ook allemaal voorbeelden waarbij de consument er rechtstreeks iets aan heeft en er zelf beter van wordt.
Mensen laten betalen voor leuke blogs lijkt me een stuk lastiger.
Wat wel kan werken is een tientje per maand voor een pdf, waarin dan je blogs mooi geïllustreerd zijn weergegeven. Een maandelijks "boekje" waarop je je abonneert. Al dan niet een samenvatting met tweets, comments enz erbij.
Zolang je de betaler echt iets extra bied, iets wat hij op je blog/website niet vind, moet het lukken, of je er rijk van gaat worden is iets anders.
Het moeilijkste is volgens mij om iedere maand de extra tijd en moeite op te brengen om echt iets moois te maken. Het belangrijkste en leukste heb je immers al gedaan, de stukjes zijn al geschreven. En voor iemand die het liefst van al schrijft is de extra opmaak, layout, afwerking tot eindproduct... niet de leukste opdracht.
Ik zou er voor betalen als het echt een verbeterde leeservaring bied.

Een voorbeeld: moest Nico Dijkshoorn iedere maand z'n "Klaas tweets" op prachtige wijze in pdf vorm gieten, hier nog wat meer tekst en uitleg bij geven, dan wil ik daar gerust een paar eurotjes voor neertellen. Een tientje lijkt me dan weer teveel.

Jonas

January 4, 2011 | Unregistered CommenterDe Wereldverzamelaar

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
Some HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>