Navigation
Twitter
Flickr
Twittercounter
« Curators code: geef de credits aan de mensen die ze verdienen! | Main | Met trots presenteren we het event De Realtime Revolutie; Hoe Twitter (bijna) alles verandert »
Saturday
Mar172012

Of bloggen dood is, was de vraag ...

Goh, wat was het destijds een uitvinding, dat bloggen. Dat je zonder technische kennis je verhaal kwijt kon en dat mensen daar nog op konden reageren ook. Sites als Blogger, Wordpress en Squarespace maakten het simpel voor iedereen om verhalen te vertellen over vak, hobby of persoonlijk leven. Voor de één werd het blog een dagboek, voor de ander een plaats van kennisdeling en voor een derde een uithangbord voor bedrijf of ambacht.

Vervolgens kwamen de sociale netwerken op. Van Facebook tot Twitter tot Google+. Daar werd het nog eenvoudiger om meningen te spuien, ideeën te droppen en gesprekken aan te gaan. Waar je op je blog keihard moest werken om een gehoor te vinden en een publiek te trekken, heb je op die netwerken lezers binnen handbereik. Je vertelt immers een verhaal op de plek waar het gesprek al gaande is, niet op de plaats waar je het steeds op gang moet helpen.

En dus komt zo af en toe de vraag opborrelen of blogs dood zijn, of ze passé zijn, of ze over hun hoogtepunt heen zijn. Ikzelf heb het gevoel dat blogs als deze, waar met regelmaat geprobeerd wordt diepgang over een onderwerp of persoon te bieden, over de top heen zijn. De topbloggers in mijn RSS-reader publiceren minder dan vroeger omdat ze ook op andere manieren en andere plekken gesprekken aangaan. En er komt in mijn blikveld weinig substantieels bij.

Als ik dat zeg, staan er natuurlijk mensen op die zeggen dat blogs groter dan ooit zijn en daar cijfermateriaal voor hebben. Maar dan verzand je snel in definitiekwesties. Want als vroeger links delen bloggen was, kun je visueel bookmarken op Pinterest dat met goede wil nu ook noemen. En als vroeger foto's plaatsen bloggen was, is retumblen op Tumblr het nu ook.

Maar uiteindelijk maakt het niet uit. Als bloggen over verhalen vertellen en gesprekken aangaan gaat, kan dat nu op veel meer manieren en veel meer plekken dan vroeger. Laagdrempeliger ook. Op Quora vinden gesprekken met diepgang plaats, op Facebook kan worden gepubliceerd en doorgepraat, op Google+ en LinkedIn bestaan vergelijkbare opties.

Publiceren is simpel geworden en het gesprek is overal. Dat is waar het om gaat. Of bloggen nu wel of niet dood, passé, of over zijn top is.

PS maar waar je ook schrijft, Gij Zult Bloggen van Ernst-Jan Pfauth helpt je op weg.

 

References (1)

References allow you to track sources for this article, as well as articles that were written in response to this article.
  • Response
    Superb Site, Carry on the excellent job. thnx.

Reader Comments (7)

in ieder geval kun je er weer vrolijk over bloggen want over alles kun je bloggen. ;-)

March 17, 2012 | Unregistered Commenterkarin r.

blogs vormen een onderdeel van sociale media. staan er niet los van. als je slim bent koppel je het aan facebook en/of twitter. dan heb je en/en.

dat het publiceren eenvoudiger is geworden, ja. en dat is super handig voor iedereen. ik zie wel verschuiving in het type blogs. met name individuele blogs met een lage frequentie bieden soms enorme verdieping. het is de ultieme manier voor het publiceren van een essay. en ja, ik zou dat altijd op een eigen domein doen. facebook geef je ooit op, maar erwinblom.nl zal je echt altijd willen houden. dat is jouw naam. en het is super te gek dat die software daarvoor zo poepsimpel werkt inclusief koppelingen naar facebook en twitter. jouw plek op het web op eigen naam met verbindingen naar de rest van het web waar jij ook te vinden bent. in html termen: rel = me

March 17, 2012 | Unregistered CommenterMarco Raaphorst

blogs vormen een onderdeel van sociale media. staan er niet los van. als je slim bent koppel je het aan facebook en/of twitter. dan heb je en/en.

dat het publiceren eenvoudiger is geworden, ja. en dat is super handig voor iedereen. ik zie wel verschuiving in het type blogs. met name individuele blogs met een lage frequentie bieden soms enorme verdieping. het is de ultieme manier voor het publiceren van een essay. en ja, ik zou dat altijd op een eigen domein doen. facebook geef je ooit op, maar erwinblom.nl zal je echt altijd willen houden. dat is jouw naam. en het is super te gek dat die software daarvoor zo poepsimpel werkt inclusief koppelingen naar facebook en twitter. jouw plek op het web op eigen naam met verbindingen naar de rest van het web waar jij ook te vinden bent. in html termen: rel = me

March 17, 2012 | Unregistered CommenterMarco Raaphorst

Marco, van mij hoeft niet alles bewaard. Tijdelijk is ook prima. Het gaat mij meer om het proces en het gesprek dan het product.

March 17, 2012 | Registered CommenterErwin Blom

Eens.

Maar wanneer publiceer jij hier iets en wanneer op G+ of Twitter of Facebook? Waar leg je het onderscheid tussen wat wel te bewaren en wat niet?

Ik weet 1 ding: Twitter en Facebook vinden hun domeinen 100% heilig. Een domeinnaam blijft goud waard. Daarna komt de url, en daarna de content.

March 17, 2012 | Unregistered CommenterMarco Raaphorst

Marco, als ik over de popmuziekindustrie een mening heb en over dat onderwerp wil praten, kan ik dat het best in een Facebookgroep doen waar veel mensen uit die sector zitten. Als ik over ontwikkelingen op het gebied van Google+ iets te zeggen heb, is het soms handig om dat daar te doen. Het wisselt een beetje. Ik merk dat ik meer dan ooit mijn best moet doen om hier te blijven posten, ook omdat ik veel op Fast Moving Targets publiceer en dat nu belangrijker vindt dan mijn eigen blog.

March 17, 2012 | Registered CommenterErwin Blom

Herkenbaar hoor. Toen mijn blog copypaste.nl door hostinggedoe offline ging heb ik ook besloten om er mee te stoppen. Precies wat jij zegt Erwin, het kostte teveel moeite om er een gesprek aan te gaan met een terugkerend publiek. Daardoor vond ik het rendement van mijn blogwerk te laag, er werd niet heel erg vaak inhoudelijk aanvullend of opbouwend gereageerd. Nou hoeft niemand het met me eens te zijn, maar de keren dat er ook aardige argumenten op tafel kwamen waren mij niet frequent genoeg. Als je je op je eigen blog een zender gaat voelen, en de dialoog op social media zo makkelijk te vinden is, dan wordt de keus eenvoudig, ook al gaat dat ten koste van de diepgang.

April 11, 2012 | Unregistered CommenterJeroen

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
Some HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>